Wednesday, May 11, 2011

ingin ku kongsi suatu cerita


“cik, boleh tanya, ada tak AL-Quran yang cantik-cantik?” Tanya seorang pelanggan di kedai buku tempat saya bekerja. Lewat petang itu saya menjaga dan menguruskan Al-Hamra seorang diri. Kebetulan Staff yang lain bercuti.

Lalu saya menjawab..”Al-quran yang ada semua cantik-cantik”..

“Ada tak yang kulit dia emas ke..atau yang Nampak mahal..”

Saya pelik la, tak pernah lagi berdepan dengan pelanggan tanya soalan seperti itu.

Rupa-rupanya…

“cik..sebenarnya akak ni cari Al-Quran untuk buat hantaran kahwin..kalau boleh biar la Nampak cantik dan mahal…”

Pulak…patutla..lalu saya pun menjawab..Semua Al-quran yang ada tak terbanding indahnya kak, semua cantik..kalau kita betul-betul lihat, baca dan meneliti setiap patah Ayat-ayat suci..kalam Allah yang disampaikan melalui RasulNYA..akak..akak..:)

Macam tu la sekarang Al-Quran dijadikan sekadar perhiasaan….agak-agak bila dah habus kenduri kahwin tu Al-quran tu dibaca ke atau disimpan je yelah kalau “mahal dan cantik sangat”..kot-kot la sayang nak guna..:)

Fikir-fikirkan..kadang-kadang setiap hari ada saja gelagat pelanggan yang membuat saya berfikir sejenak..setiap yang terjadi harus saya ambil sebagai pengajaran tak banyak sekelumit pun tak pa..


1 comment:

عين said...

syukran berkongsi kisah yg beri kita berfikir camni..:)

betul, zaman ni manusia lebih mengejar cantik utk dunia...sekadar luaran...sedangkan dalaman yg bernilai kita tak sempat nak kaji, tak terniat pun nak kita selak,..wallahu'alam