Monday, October 26, 2009

AYUH!!!


Apa pendapat anda semua tentang sistem pendidikan negara kita???

barang kali isu ini hanya di pandang enteng oleh sesetengah pihak..cuma akal saya terjentik untuk mengulas pandang sisi saya. lewat pagi semalam kelas pertama saya bagi subjek MUET(malaysia univercity english test).saya tertarik dengan statement yang dikatakan oleh pensyarah saya yang berkelulusan dari univercity di Kanada.

Beliau bukanlah mempunyai latarbelakang pendidikan agama,tetapi beliau sering mengungkap kata-kata yang beliau tidak mahu semua pelajarnya hanya datang ke kelas untuk menduduki peperiksaan akhir dan bila naik semester baru hilang semua apa yang di belajar pada semester lepas.bukankah in kelihatan seperti sesutau yang saya kira kelakar?
beljar bertahun-tahun tetapi bila grad apa yang dibelajar turut "graduate"..:)

adakah hadir kesekolah atau pusat pengajian tinggi hanya sekadar untuk lulus EXAM?

saya juga lahir dan hidup dalam lingkungan sistem yang terlalu mementingkan akademik.. malahan dalam keluarga saya mesti belajar setinggi yang mungkin seperti satu aturan turun temurun..tetapi pernahkah kita terfikir segala gejala sosial, kebajetan akhlak anak-anak sekarang berpunca dari sistem pendidikan? bila diutarakan soal sekolah agama atau sekolah pondok dikatakan kolot.padahal dari aliran ini lahirnya ramai ilmuwan yang memberi manfaat pada masyarakat.

Hebat bagaimana pun dalam bidang sains tapi jika ilmu Taharah tidak khatam apa gunanya.

hebat bagaimana pun tentang ilmu kimia tetapi rukun Islam pun tunggang terbalik apa nak sesal?

hebat bagaimana pun dalam bidang ekonomi tetapi tak tahu riba tu haram apa gunanya?

pendidikan Islam seperti dianaktitikan walhal ia penting untuk menjadikan kita sebagai manusia bertuhan.

ermm...saya bukanlah pandai untuk mengulas, tetapi ini adalah padangan dari kaca mata saya. saya juga seorang pelajar.dan pada sahabat2 yang sedar tentang perkara ini..ayuh kita kaji dan renung kembali. saya bukanlah peminat setia pada perkembangan GAMIS(gabungan mahasiswa Islam se-malaysia) tetapi saya tertarik dengan usaha menubuhkan secretariat pendidikan islam negara (SPIN).harap ia bukan sekadar hangat-hangat taik ayam..harap rancak berbincang hebat juga kerjanya ye..selamat berjuang..


senyum sokmo:)

No comments: