Sunday, October 11, 2009

YANG MANE NI???


Pilihan saya…


Kenapa JORDAN? Soalan itu sering saya hadapi bila saya pulang ke kampung sebelah ayah saya di bahagian utara Malaysia. Kenapa tidak ke Uk atau Australia ke,atau ke tempat yang lebih canggih bunyinya.saya hanya tersenyum.bukankah Jordan itu bumi anbiya’ bumi Ulama. Sejak zaman persekolahan lagi hati ini sudah terpaut dengan Negara timur tengah itu.. kadang2 impian saya ini dipengaruhi juga dengan bacaan saya terutama Islamic novel seperti Salju sakinah, Ayat2 cinta,warkah berbau syurga, buku2 karangan ustaz Hasrizal iaitu Rindu bau pohon tin… dan banyak lagi buku yang menceritakan tentang JORDAN.. susah saya nak ceritakan betapa indahnya Jordan di mata saya yang tidak canggih bak kata mak sauadara saya yang lain.
Saya dapat gambarkan suasana ilmu, suasana berjuang di rantau orang. Nak juga saya rasa bagaimana nak praktikkan bahasa inggeris dan bahasa arab bila dirantauan, belajar makan makanan arab,bersaing dalam menuntut ilmu.berusaha untuk bersosial, mencari kenalan baru, bersedia untuk menyesuaikan diri dengan tempat tinggal baru, dengan suasana yang jauh dari tanah kelahiran sendiri. Yang paling penting mengutip segala ilmu dan pengajaran agar dapat perbaiki diri dan pertingkatkan ilmu pengetahuan.
Jika di university tempatan pun boleh untuk menuntut ilmu, yang perlu hanya hati kita samaada benar2 ingin menuntut ilmu atau sekadar hanya ingin sesedap dipanggil budak U@ kampus. Masa saya di kampus area bangi hanya berbaki setahun lagi. Ibu dan ayah saya dan izinkan untuk saya melanjutkan lagi pengajian..ni yang indah jika apa yang kita lakukan dapat restu dari IBU AYAH.. moga Allah permudahkan perjalanan kehidupan saya dan keluarga..
Tapi satu masalah saya, saya ni cepat berat hati bila nak tinggalkan sahabat seperjuangan saya lagi2 team saya dalam persatuan,sedangkan cuti semester sebulan sudah membuatkan saya rindu pada sahabat untuk sama2 berkerja untuk Islam dan manfaat diri serta islam, itu lah indah nya ukhuwah kerana Allah. Bertemu keranaNYA dan berpisah keranaNYA…pada kak atiqah yang impiannya ke Yaman,kak dhiayul yang happening,kak yati yang mempunyai semangat juang yang tinggi bercita-cita untuk mengubah system perundangan katanya,syukriah seorang pemikir yang mantap,pada fazreen yang cool, kamilin, amalina, kak masitoh dengan sifat keibuannya.pada team saya, husni,faeiza, k.amalina kz,nabilah,hidayah,hazimah,afifah,dan yang lain2 tidak tersebut namanya maaf ler..tapi kalian tetap dihati.moga terus istiqamah dalam perjuangan dalam medan dakwah..dimana kita berada ilmu tetap kita cari..

Senyum sokmo.

No comments: