Sunday, October 11, 2009

KEMBALI

Salam kembali hangat dalam dunia blogger..

saya ingat hanya blog saya yang tidak di update, rupa2nya blog kegemaran saya juga tidak di sambung ceritanya. Lantaran cuti semester dan cuti raya saya berada di kampung dan ketidaksihatan diri dan laptop yang tidak diaktifkan antivirusnya meyebabkan jari jemari kaku untuk menulis. Terima kasih buat sahabat2 yang mengasak saya dengan kata2 perli tentang kekakuan saya dalam penulisan blog.

Saya pula sekarang dihinggap penyakit dimana terkena sindrom terlalu lahap dan leka untuk membaca terutama sirah NABI junjungan kita. Sehingga saya terkena penyakit susah tidur malam bila terlalu leka membaca..sedap sangat saya rasakan bila sudah membaca ni, mungkin diri ini terlalu rasa kurang ilmu. Ya saya akui mahasiswa sekarang kurang membaca dan kurang peka dengan isu semasa. Makanya saya tidak mahu diri saya tergolong dalam golongan sebegitu. Dan saya menyeru pada sahabat di kampus, sahabat baik saya, sahabat sepersatuan, sahabat di mesir,Jordan dan pimpinan mahasiswa agar jangan sia-siakan masa yang ada.masa dah tak banyak tau, kita yang akan merubah dunia akan datang, tapi jika kita malas dan tidak ada sensitiviti bagaimana kita nak jadi pendakwah? Sesungguhnya tiada hiburan yang paling indah melainkan alunan indah ALQURAN NULKARIM,ZIKRULLAH,MAJLIS ILMU,KITAB2, serta alunan nasyid2 yang mendidik jiwa.

Kesibukan bukan alasan yang kukuh untuk mengelak diri dari membaca AL-Quran dan zikir,serta peka pada isu semasa terutama isu tentang umat Islam sekarang. Saya teringat dalam kisah Rasulullah dalam perang khandak, Rasulullah bukan sahaja sibuk berjaga dan berwaspada disekitar parit yang telah digali dan tidak duduk selesa,selain menyusun dan mengatur strategi Rasulullah juga sibukkan diri dengan berzikir, dan berdoa kepada ALLAH SWT agar diberi pertolongan serta bersolat hajat.dalam perang tu. Sedangkan kita hanya perang dengan diri untuk tuntut ilmu, kekelas, balik kelas,makan dan tidur je kan? Cuba cabar diri jadi mahasiswa yang sibuk ke usrah berkongsi ilmu dengan sahabat, membincang masalah remaja Islam dan apa tindakan kita melalui persatuan atau program yang kita sertai kan hebat dan indah jika kita tidak sia-siakan masa yang ALLAH telah kurniakan. saya juga berpesan pada diri saya juga agar istiqamah.
Mahasiswa yang mantap mahasiswa yang ambil tahu hal semasa dari aspek pengetahuan dalam pendidikan, sosial,ekonomi dan politik. Kan dalam ISLAM itu menyeluruh, sempurna merangkumi semua aspek kehidupan manusia.


Senyum sokmo…:)

No comments: