Friday, August 28, 2009

HUTANG SAYA

Begitu lama penantian lantaran kesibukan saya untuk mengatur temujanji dengan laptop tersayang baru kali ini dapat saya siapkan entri tentang kisah Ustazah saya.
Kata ustazah “kita kena yakin dengan setiap doa kita, berbaik sangka dengan Allah, yakin dengan setiap apa yang terjadi ada hikmahnya”
Sewaktu saya di tingkatan 4 saya mula mengenali ustazah bilamana kebetulan saya menjadi wakil sekolah untuk pertandingan hafazan. Saya membuat hipotesis yang ustazah ni garang maklumlah selaku guru disiplin sekolah disamping dengan rotan yang sering dibawa nya.
ustazah bukanlah pernah mengajar saya, tetapi disebabkan pemikiran, idea2, kata semangat membuat kan saya sering kali meminta pendapat ustazah jika saya kebuntuan untuk menyelesaikan masalah persatuan kebuntuan idea untuk modul aktiviti persatuan pendidikan Islam sewaktu disekolah. Dengan pendapat ustazah juga saya telah Berjaya melanjutkan pengajian. Diri saya dari seorang yang sering memberontak kini telah bertukar corak hasil didikan tidak formal ustazah. Belajar erti yakin dengan diri sendiri, perjuangan dakwah, hidup untuk dapat redha Allah, tuntut ilmu untuk manfaat masyarakat, menyelami erti memberI dengan ikhlas dan 1001 macam perkara saya sering bincangkan .
ustazah masing belum dijadikan suri oleh mana-mana insan yang bernama ADAM. Sering saya lontarkan persoalan soal jodoh pada ustazah.ustazah tua 10 tahun dari saya..kata ustazah jodoh tak kan kemana, jangan risau yakin dengan ALLAH, cepat atau lambat itu kerja ALLAH kita usaha untuk perbaiki diri, tingkatkan kesolehahan diri..
masa terus berganjak saya Berjaya melanjutkan lagi pengajian di kampus yang lebih baik.. ustazah pesan istiqamah dan banyakkan berdoa. Ustazah pernah pesan hati kena jaga buat apa la nak bermesej atau berhubung dengan kaum muslimin ni jika tiada keperluan.. kalau study cari dulu kawan muslimat yang boleh bantu kalau tak jumpa je terus pensyarah. Kenapa nak cari alasan untuk berhubung dengan lelaki?? Mungkin banyak pengalaman ustazah, saya fikir mustahil waktu ustazah di matrik nilam puri, di kampus UM tidak ada muslimin yang cuba dekati ustazah. Sehingga lah ustazah Berjaya melanjutkan lagi pengajian di peringkat master di USM, cabara ustazah bertambah pendidik, dan pelajar dalam satu masa yang sama. Saya terus dengan doa saya bilalah ustazah nak tamatkan zaman bujangnya.ustazah berseloroh “entah2 kamu kot yang kahwin dulu”…ishk ustazah ni kesitu pulak.kebetulan time tu memang ada yang sudah datang bertemu ibu ayah saya untuk merisik, saya menolak secara baik sebab saya masih dalam pengajian..
awal julai 2009 saya pulang ke kampung bersama sahabat-sahabat untuk satu program kebetulan tempat saya berprogram dekat dengan rumah jadi kebetulan Ustazah menjadi penasihat utama program kami. Satu kejutan yang saya terima. Ibu beri saya satu kad jemputan walimaturus.. YA ALLAH, akhirnya walaupun terkejut tapi saya panjatkan kesyukuran. Mudahnya jodoh uztazah.
Saya desak juga ustazah untuk bercerita, walaupun masa saya bersama ustazah terhad lantaran tugas saya sebagi pengarah program. Siapa insan bertuah tu? Macam mane boleh kenal? Macam mana itu dan macam mana ini? Dan macam2 soalan saya. Mana tak nya saya selalu berhubung dengan ustazah, tetapi tak pernah pula terselit tentang cerita kahwin ni.
Kronologinya:
1) Ustazah pulang ke kampung.
2) Kakak ustazah minta gambar ustazah.
3) Ada orang datang meminang.
4) Ustazah terima tanpa kenal orangnya.(setelah istikharah)
5) Bertunang sebulan.(tengok bakal dari jauh)
6) 8/8/2009-hari bahagia ustazah.
Ibu kata soleh orangnya padan dengan ustazah, sopan santun jernih air mukanya, walaupun bukan ada gelaran ustaz, tapi cukup soleh untuk jadi suami yang terbaik bagi ustazah.
Mudahkan tanpa bermesej tanpa calling berjam2. Kemanisan cinta yang halal hanya dapat dirasa dengan pernikahan yang direstui oleh ibu ayah, tanpa dicemari dengan maksiat, dan penikahan disertai dengan mencari redha ALLAH..
subhanaALLAH cantiknya ISLAM, saya bukan lah penglipu lara yang bijak bercerita, tapi sedikit perkongsian agar kita sama2 muhasabah diri.
Salam ramadhan

1 comment:

Abu Zarim Mohamad said...

salam....bagus nyer....

boleh ker ana jadi mcm ustazah tu ek...
xyah nak cntct2 bkan mahram kite,,
yakin ngan janji ALLAH"wanita yg baik utk laki yg baik n lelaki yg baik utk wenita baik...n sebalik nyer...:-(...

abu zarim...