Monday, August 10, 2009

YA MEREKA TIDAK FAHAM!


MEREKA TIDAK FAHAM!..ya itu yang saya boleh tafsir kan. Satu insiden dimana ada seorang MANUSIA ni tiba-tiba menyapa dan membuat provokasi murahan. Saya tahu sabagai seorang islam saya perlu tegakkan pendirian saya agar ISLAM tidak dipandang rendah..namun saya mengambil langkah untuk berdiam diri dan melihat sejauh mane dan selama mane MANUSIA tadi ingin menunjukkan yang dia tidak suka dengan penampilan saya..
Saya tetap yakin dengan apa yang saya pakai, dan saya selesa dan sudah tentunya apa yang saya pakai membuatkan saya yakin untuk keluar ke tempat awam dengan selamba. Ya..apa yang saya pakai?? Sudah tentu dengan mengenakan jubah hitam beserta tudung labuh yang menutup seluruh bahagian depan dan belakang saya..saya juga mengenakan kain kecil dimuka yang lebih dikenali dengan NIQAB atau PURDAH. Hati siapa yang tidak panas apabila di provok sebegitu depan khalayak ramai..ya di dalam komuter sewaktu saya dalam perjalanan untuk ke stesen bas puduraya kerana pulang ke kampung saya di taiping perak. Siap menuduh saya sebagai seorang yang radikal..saya tidak pasti apa yang membuatkan MANUSIA itu tidak tenang dan mulutnya tidak berhenti menekankan yang saya ketinggalan zaman dan macam kartun???
Entah la saya betul2 bingung,tapi ini adalah salah satu cabaran yang perlu saya terima. Saya bisikan kata-kata semangat di hati saya agar bersabar. Dan saya bermonolog sendiri jika saya mendedahkan aurat saya seperti wanita2 moden zaman sekarang takut sangat bertambah kes2 rogol, kes bunuh dan 1001 macam lagi kes kebajetan akhlak..nauzubillah. YA RABB ampunkan lah aku, semoga apa yang aku pakai mendapat redhaMU dan lindungi aku YA ALLAH…
Masyarakat sekarang tidak faham dan pemakaian purdah dizaman sekarang begitu asing..
Tapi saya kira kita sendiri kena bawa kembali yang asing kepada biasa..semangat datang kembali bila bertemu dengan sahabat2 dari kampus UIA,UM dan darul quran. Buat sahabat akhowat yang saya sayangi kerana ALLAH teruskan perjuangan dan kuatkan hati..mengenakan tirai diwajah bukan bererti menghalang untuk kita turun dalam masyarakat untuk kerja2 dakwah..
ALLAH bersama dengan orang2 yang sabar.

1 comment:

Abu Zarim Mohamad said...

salam....

ea ker smpai mcm tu die cakap kat ukhti?
x patut2...tp btul kate ukhti..mereka masih blum paham...sme2 la kite doa supaya ALLAH kefahaman Agame dlam hati semua org kat dunia nie,,,,amin,,,,,

salam ramadhan...

abu zarim...hu3...:-)