Saturday, September 17, 2011

CUBA MENJADI YANG TERBAIK

salam hormat.

Amanah sangat berat. tak tertanggung rasanya. Allah..kadang-kadang rasa semangat, tapi bila-bila masa je akan merundum jatuh..Aku hamba yang lemah, tiada tempat lain untuk bergantung melainkan pada Allah swt.

Bersyukurlah dengan nikmatnya, bila-bila nikmat ini akan ditarik balik. Ibu ayah, hargai lah mereka selagi termampu, hubungi/ sms/video call/Ym/ chat FB/ tulis surat atau apa saja teknologi yang boleh kita menghargai dan membalas jasa ibu ayah. walaupun mereka tak minta harta yang mengunung atau pun wang ringgit. Kasih sayang dan doa anak yang soleh mampu memberi ketenangan pada mereka, selagi masih sempat. Ibu ayah bukan hak kita sepenuhnya. Mereka punya TUAN yang lebih berhak...

Juga dengan apa yang kita ada sekarang, kereta, rumah, handphone, Ipad, I phone dan segala jenis gadget canggih sekarang.. sekejap je tu Allah pinjamkan, gunakanlah dengan sebaik-baiknya dan manfaatkan dengan sebaik-baiknya. kalau salah guna, apa lagi jawab la dekat akhirat nanti.

peringatan ini juga untuk diri saya yang lalai.

Saya bukan lah yang terbaik namun saya cuba untuk jadi yang terbaik:) kadang-kadang, ada kawan-kawan tanya, "Sya kenapa tak beli kereta?kan mudah untuk bergerak.." saya senyum je (dalam hati berkata, sebenarnya kereta dah ada, cuma lesen je takde:) ). saya belajar lagi cukup lah tumpang kereta sahabat serumah. Saya sangat bersyukur punya teman serumah yang memahami keadaan saya sekrang. beri pinjam motor dan kereta untuk kegunaan saya. Motor sahabat saya yang banyak berjasa untuk membawa saya ke Usrah, program-program dakwah, ke kelas dan menguruskan Al-Hamra . (nak je Tanya awak ada kereta tapi kenapa tak datang usrah?)

"ada pulak yang tanya aip sya pakai handset ni je ke?" saya senyum je. Bila balik kampung sepupu-sepupu masing-masing nak tunjuk kecanggihan handset masing-masing..saya bukan kedekut. Tapi cukup lah dengan handset saya ni, sebab saya ni dah banyak kali tukar handset ada je yang jadi, hilang dan rosak. Allah nak bagi peringatan supaya bersederhana je,ikut keperluan. saya jawab cukup la dapat call ibu ayah hari-hari dan jawab sms customer..(awak ada call mak awak hari-hari ke?) nak je tanya macam tu. tapi tak jadi sebab, saya balik kampung untuk ziarah nenek dan jumpa saudara mara.

cukuplah, saya mahu jadi insan yang bersyukur, saya malu dah terlalu banyak dan tidak terhingga nikmat yang Pencipta saya beri..:'''(

Alhamdulillah..alhamdulillah..

p/s: maaf la kalau entry kali ini berbau emosi. sebab saya menulis di waktu petang, hujang turun denga lebat dan saya tinggal seorang..dengar pulak lahu Opick lagi la sayu..

No comments: